Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2025

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ (Αρχή Τριωδίου)

 

Η ΚΟΣΜΙΚΗ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑ ΧΡΙΣΤΟΝ ΣΟΦΙΑ

   Ανοίγει σήμερα η περιεκτικότατη περίοδος του Τριωδίου,κατά την οποία προσκαλούμαστε σε πορεία ενδοσκόπησης και αυτοκριτικής,που θα μας οδηγήσει στην καλύτερη γνώση του ευατού μαςκαι στην αρτιότερη βίωση των θείων γεγονότων,που θα ακολουθήσουν. Η Εκκλησία μας,τούτη την περίοδο,με στοχευμένα αγιογραφικά ανγνώσματα,μας βοηθά καθοριστικά στην επίτευξη των ως άνω πνευματικών στόχων.

   Στη λογική αυτή κινείται και το αγιογραφικό ανάγνωσμα που ακούσαμε σήμερα,στο οποίο ο Απόστολος Παύλος προσφέρει στον Τιμόθεο υποθήκες πνευματικής ζωής,που μας αφορούν όλους. Μεταξύ των άλλων,του επισημαίνει να μην ξεχνά ποτέ ότι από τη βρεφική του ηλικία γνώρισε και διδάχθηκε τον Λόγο του Θεού,που μπορεί να τον κάνει σοφό,οδηγώντας τον στην "εις Χριστόν σωτηρία".


Η αξία του λόγου του Θεού

Το πρώτο που παρατηρούμε είναι πως ο Λόγος του Θεού μπορεί να καταστήσει τον άνθρωπο σοφό και να τον οδηγήσει στην τελείωση του. Το αποστολικό αυτό αξίωμα αντίκειται στην κοσμική αντίληψη περί σοφίας. Αυτή προβάλλει ως σοφούς,ανθρώπους που διακρίνονται για τον υψηλότατο δείκτη νοημοσύνη τους,τις σπουδαίες επιστημονικές τους δεξιότητες,τις εξαιρετικές επιδόσεις τους στην τέχνη,στη φιλοσοφία και άλλους τομείς. Ο κόσμος αποδέχεται τα πρόσωπα αυτά ως σοφά,που συχνά προβάλλονται από τα κοσμικά συστήματα επικοινωνίας σε υπερβολικό βαθμό,ώστε να επιβληθούν ως τέτοια.


Η σοφία του Θεού

Στην εκκλησιαστική αντίληψη,η σοφία προέρχεται άνωθεν. Διαχέεται στους ανθρώπους,ασχέτως του μορφωτικού τους επιπέδου ή του βαθμού της αναγνωρισιμότητάς τους. Η όντως σοφία του Θεού ταυτίζεται με το πρόσωπο του Ιησού Χριστού,ο οποίος,κατά τον Μέγα Βασίλειο,είναι η αυτοσοφία,πράγμα που σημαίνει ότι σοφός είναι εκείνος που τελειοποιείται διαρκώς,μετέχοντας στη ζωή του Χριστού,καθ'όσον ο Χριστός είναι η σοφία.
Στην Παλαιά Διαθήκη βλέπουμε ότι η σοφία ήταν συνδεδεμένη με την έννοια του Θεού."Αρχή σοφίας φόβος Κυρίου",διακήρυττε ο Δαβίδ. Ο αληθινά σοφός σέβεται και πιστεύει στον Θεό,υιοθετεί τις εντολές Του,συναισθάνεται ότι,από μόνος του,είναι ανίκανος να κατακτήσει οτιδήποτε,αλλά οφείλει και εξαρτά τα πάντα από την απόλυτη θεΐκή σοφία. Η αντίθετη στάση,που αρνείται την ύπαρξη και τη μεγαλοσύνη του Θεού,προκαλεί αλαζονεία και εξαίρει μεμονωμένα την ανθρώπινη νοημοσύνη.
Διαμορφώνει μία περί σοφίας αντίληψη,που καθίσταται επικίνδυνη,αυτοκαταστροφική και επισφαλής,μπορεί πρόσκαιρα να προκαλεί τον θαυμασμό,αλλά τα μάτια του Θεού φαντάζει ως η απόλυτη ανοησία,καθότι "η σοφία του κόσμου τούτου,μωρία παρά τω Θεώ εστί"(Α' Κορ.3,19).


Με αγαθότητα και αγάπη

Ο Όσιος Ιουστινός Πόποβιτς έλεγε ότι "με τη νοημοσύνη και χωρίς την αγαθότητα και τη στοργή ο άνθρωπος είναι ίδιος ο διάβολος....ο διάβολος είναι η μεγάλη νοημοσύνη,χωρίς ίχνος αγαθότητας και αγάπης. Όμως και ο άνθρωπος το ίδιο είναι,όταν δεν έχει καλοσύνη και αγάπη. Ο νοήμων άνθρωπος,χωρίς καλοσύνη και συμπόνια,είναι κόλαση για τη στοργική ψυχή μου,για την πικραμένη καρδιά μου,για τα άκακα μάτια μου, για το ταπεινό είναι μου.
Απ'την ψυχή μου μία μόνο επιθυμία αναβλύζει: να μη ζήσω ούτε σε τούτον,ούτε και σ'εκείνον τον κόσμο πλάΐ σε άνθρωπο,που είναι μόνο νοήμων,ενώ δεν έχει καλοσύνη και σπλαχνική στοργή. Μόνο τότε αποδέχομαι την αθανασία και την αιωνιότητα".
Βλέπουμε πόσο διαφορετικά αντιλαμβάνονται τα πράγματα ο κόσμος και η Εκκλησία. Η πίστη μας δεν αρνείται τη σοφία και τη γνώση. Ανδεικνύει,όμως,την αληθινή τους αξία στη λογική του Ευαγγελίου και στη ζωή του Χριστού. Η όντως σοφία του Θεού επιτυγχάνεται διά της συνεχούς μελέτης του Λόγου του Θεού,της πίστεως στον Χριστό και της αγάπης προς τον Θεό και τους ανθρώπους. 
Αυτή η σοφία μας καθιστά αληθινούς ανθρώπους,δίνει νόημα στην παρούσα ζωή και ανοίγει τον δρόμο για την αιωνιότητα,την οποία είθε όλοι να κατακτήσουμε. Γένοιτο!
{Αρχιμ. Ε. Οικ.}


Κυριακή, 9 Φερβουαρίου 2025

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ ( Αρχή Τριωδίου)
Απόδοσις της εορτής της Υπαπαντής,
Νικήφορου μάρτυρος (+257),
Φιλαγρίου Κύπρου,
Παγκρατίου Ταυρομενίου(δ΄αι.)


ΚΑΛΟ ΤΡΙΩΔΙΟ

ΚΑΛΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΑΓΩΝΑ






 






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου