Η ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΤΗΣ ΑΓΙΟΤΗΤΑΣ
Στο απόσπασμα που συνιστά το σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα,αδελφοί μου, ο πρωτοκορυφαίος Παύλος αναφέρεται στα χαρίσματα με τα οποία ο Χριστός προίκισε τους ποιμένες της Εκκλησίας Του,που ανέλαβαν το έργο της διαποίμανσης των πιστών.
Άλλους κατέστησε Αποστόλους, άλλους Προφήτες, άλλους Ευαγγελιστές, άλλους Ποιμένες και Διδασκάλους. Παρά την ποικιλία,όμως,των χαρισμάτων,όλοι αποσκοπούν σε ένα και τον αυτό στόχο: στον καταρτισμό των Αγίων.
Αγώνας για την κατάκτηση της αγιότητας
Είναι σαφές ότι ο απόστολος Παύλος ονομάζει "Αγίους" τους Χριστιανούς,τα μέλη της Εκκλησίας του Χριστού.Δεν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιεί τον όρο στι ςεπιστολές του. Ο χαρακτηρισμός αυτός δεν έχει τυπικό ή κολακευτικό χαρακτήρα. Δείχνει, με εμφαντικό τρόπο,την προοπτική που ανοίγεται στη ζωή του κάθε Χριστιανού,του κάθε ανθρώπου που γίνεται μέλος της Εκκλησίας του χριστού.
Η προοπτική αυτή είναι η κατάκτηση της αγιότητας. Στα μάτια των Χριστιανών του 21ου αιώνα η αλήθεια αυτή φαντάζει ουτοπική. Ίσως,γιατί η θέση μας μέσα στην Εκκλησία έχει λάβει περισσότερο τυπικό και όχι τόσο ουσιαστικό χαρακτήρα. Τελικά,όμως, είναι πέρα για πέρα ρεαλιστική.
Είμαστε Χριστιανοί για να γίνουμε άγιοι.Μέσα στην Εκκλησία έχουμε τη δυνατότητα να γίνουμε άγιοι. Άγιοι όχι στα μάτια των ανθρώπων,για να μας αποδίδουν ύμνους και εκκλησιαστικές τιμές,αλλά άγιοι στα μάτια του Θεού,μέλη δηλαδή της βασιλείας των ουρανών.
Με πίστη και βίο άμεπτο και ανεπίληπτο
Βέβαια,από μόνη της η χριστιανική ιδιότητα δεν εξασφαλίζει την αγιότητα,καθώς αυτή είναι μία κατάσταση δυναμική,που κατακτάται με διαρκή πνευματικό αγώνα πάλη με τις δυνάμεις του κόσμου και του διαβόλου. Ο Ιερός Χρυσόστομος εξηγεί πως μπορούμε να κάνουμε να καρποφορήσει μέσα μας η δυναμική της αγιότητας, με την οποία μας προίκισε ο Θεός:"Μας έκανε αγίους ο Θεός,αλλά πρέπει να μείνουμε άγιοι. Άγιος είναι όποιος έχει πίστη και βίο άμεπτο και ανεπίληπτο.Αλλά δεν ζητά ο Θεός την οποιαδήποτε αγιότητα,αλλά την αγιότητα ενώπιον του. Διότι υπάρχουν άγιοι και άμωμοι στα μάτια των ανθρώπων,που στην πραγματικότητα μοιάζουν με τάφους,που εξωτερικά είναι περιποιημένοι ή με ανθρώπους,που εξωτερικά φορούν προβιά προβάτου".
Αποφυγή της υποκρισίας
Ο Μέγας της Εκκλησίας Πατήρ αναλύει τον τρόπο με τον οποίο οι Χριστιανοί μπορούμε να καλλιεργήσουμε μέσα μας τη δυναμική της αγιότητας,κυρίως όμως,πως να μείνουμε σταθεροί σ'αυτήν. Ο τρόπος είναι η πίστη και ο άμεπτος βίος. Σπεύδει,όμως,να διαχωρίσει την εξωτερική και επιφανειακή προσέγγιση των δύο αυτών πνευματικών κατακτήσεων,από την εσωτερική,που οδηγεί,τελικά,στην αγιότητα. Και το πράττει αυτό,γνωρίζοντας ότι πολλοί Χριστιανοί,στην εποχή του,αλλά και διαχρονικά,προβάλλουν,με έντονο τρόπο,τα εξωτερικά σχήματα της πίστης και της "ηθικής"ζωής τους,προκείμενου να κερδίσουν τον έπαινο των ανθρώπων,ενώ την ίδια στιγμή,ζουν βίο έκ διαμέτρου αντίθετο προς τα φαινόμενα.
Ο Ιερός Χρυσόστομος στηλιτεύει τη μάστιγα της θρησκευτικής υποκρισίας,που συχνά χαρακτηρίζει ακραίους ευσεβιστικούς κύκλους και πρόσωπα της Εκκλησίας και οδηγεί,με μαθηματική ακρίβεια,στην απώλεια. Αντιθέτως,επισημαίνει ότι η αγιότητα είναι καρπός βαθιάς και ειλικρινούς πίστης,προσαρμογής στο θέλημα του Θεού,έντονη μυστηριακής και πνευματικής ζωής,έμπονης προσευχής και βίου καθαρού. Με αυτά τα χαρακτηριστικά η αγιότητα καθίσταται σταθερή και ελκύει διαρκώς πάνω της τη χάρη του Θεού, ο Οποίος ευλογεί και αγιάζει τον άνθρωπο της αληθούς πίστεως και της μετανοίας.
Αδελφοί μου,όλοι μας έχουμε,έν σπέρματι,μέσα μας τον σπόρο της αγιότητος,τον οποίο η αγάπη του Θεού εμφύτευσε στη ζωή μας,τη στιγμή της Βαπτίσεως μας. Πρόκειται για δώρημα ανεκτίμητης αξίας,το οποίο συχνά παραθεωρούμε ή και αγνοούμε. Στο χέρι μας είναι η αγιότητα να γίνει πραγματικότητα στη ζωή μας. Αρκεί αν αγωνιζόμαστε,με συνέπεια τον στίβο της πίστης και της έν Χριστώ αυθεντικής πνευματικής ζωής!
Αρχιμ. Ε. Οικ.
Κυριακή, 12 Ιανουαρίου 2025
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ
Τατιανής μάρτυρος(+226),
Ευθασίας,
Μερτίου μαρτύρω(+305)
ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου