Η ΧΑΡΑ ΤΟΥ ΘΑΥΜΑΤΟΣ
Η σκηνή που περιγράφει η ευαγγελική περικοπή της Κυριακής Ι΄Λουκά είναι συγκλονιστική για τις διαθέσεις και την ειλικρίνεια των ανθρώπων,αλλά και την στάση του Χριστού μας. Μέσα στο πλήθος βρίσκεται μιά γυναίκα ραχιτική. Σκυμμένη κάτω και πονεμένη,ακούει την φωνή χωρίς να μπορεί να δει την μορφή του Ιησού.
Ο Ιησούς προχωρεί προς την ταλαίπωρη εκείνη γυναίκα. Την πλησιάζει. Με στοργή της λέει:"Γύναι,είσαι λυτρωμένη από την ασθένειά σου. Είσαι πλέον καλά". Μιά δύναμη διαπερνά τα μέλη της. Το σώμα της επανέρχεται. Δοξολογία και ευχαριστία στην καρδιά της.Θαυμασμός,χαρά και αγαλλίαση.
Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΝΑΓΩΓΟΥ
Όμως,ο φθόνος και η ψυχική κακία μολύνουν την ατμόσφαιρα της χαράς. Ο αρχινάγωγος αγανακτεί,γιατί δήθεν ο Κύριος παραβαίνει την αργία του Σαββάτου. Ο αρχινάγωγος οδηγήθηκε από τον φθόνο,που κυριαρχούσε την στιγμή αυτή στην ψυχή του,σε μιά αποτρόπαια πράξη. Θέλησε να επιτεθεί στον Χριστό,μα δεν έχει την δύναμη να πει φανερά τι συμβαίνει στην ψυχή του. Και βρίσκει την σκιά του νόμου,για να καλύψει την άνομη συμπεριφορά του.
Ο Κύριος όμως απαντά αμέσως στην πρόκληση,χαρακτηρίζοντας ως υποκρισία την αντίδραση του αρχινάγωγου, και εκφράζει την αγάπη Του για τον άνθρωπο: "Υποκριτά",λέει, "αυτή που είναι θυγατέρα του Αβραάμ και την είχε δεμένη ο σατανάς για δεκαοχτώ χρόνια,δεν έπρεπε να λυθεί από τα δεσμά αυτά την ημέρα του Σαββάτου?".
Ο αρχινάγωγος,όπως προαναφέραμε,κρύφτηκε πίσω από τις εντολές και τον νόμο του Θεού. Όμως δεν είναι η πρώτη φορά που κακοπροαίρετοι άνθρωποι χρησιμοποιούν τον Νόμο και το Ευαγγέλιο του Θεού,για να επιτύχουν τα άνομα σχέδια τους και να ικανοποιήσουν τις κτιστές τους θελήσεις. Εγωπαθείς χρησιμοποιούν τον λόγο του Θεού για να προβληθούν και ανυπάκουοι στην Εκκλησία τον παρερμηνεύουν. Κάποιες φορές μάλιστα επικαλούνται,για να καλύψουν την εγωπάθεια και την αυθαιρεσία τους, λόγια από την Αγία Γραφή και τους Πατέρες,τα οποία προσαρμόζουν στην περίπτωση. Μ'αυτόν τον τρόπο,αντί να συμμορφώνεται ο άνθρωπος στις εντολές του Θεού,κρύβεται πίσω από αυτές και τις μεταχειρίζεται για την κάλυψη της προσωπικής εμπάθειας.Έτσι δημιουργούνται αιρέσεις και άλλες ατομικές θεωρίες και ψευδοδιδασκαλίες που ταράσσουν την Εκκλησία του Χριστού. Όταν η καρδιά δεν είναι καθαρή,δεν μπορεί να ερμηνεύσει σωστά τον θείο λόγο. Διότι μόνο η καθαρή καρδιά τον παρουσιάζει γνήσια και καθαρά. Αυτή μόνο τον αντιλαμβάνεται.
ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ,ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗ
Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι τον Χριστό δεν τον ενδιαφέρει τόσο που κάνουμε,όσο ο λόγος για τον οποίο το κάνουμε. Συνήθως η επιθετικότητα μας και ο φθόνος έναντι των άλλων,και μάλιστα εν ονόματι του Χριστού,είναι ο ευσεβής τρόπος με τον οποίο καθιερώνουμε την δική μας εξουσία και είναι συνέπεια της απουσίας της αυτογνωσίας και της αληθινής αγάπης. Όταν έχουμε αυτογνωσία,αποκτούμε πραγματική ταπεινοφροσύνη."Ακολουθεί δε την ταπεινοφροσύνη η επιείκεια για τους άλλους",γράφει ο Άγιος Ισαάκ ο Σύρος. Όταν η ταπεινοφροσύνη δεν ακολουθείται από επιείκεια για τους άλλους,είναι ταπεινολογία.
Ο ΝΟΥΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ
Γι'αυτό πρέπει να επιδιώκουμε όλοι μας την καθάρση της καρδιάς και να στηριζόμαστε στους ένθεους Πατέρες μας, που έγιναν δοχεία του Παναγίου Πνεύματος,φωτίστηκαν από την Αγία Τριάδα και έτσι,με τον φωτισμό του Παρακλήτου,ερμήνευσαν τον λόγο του Θεού και την Αγία Γραφή.Έτσι θα διδαχθούμε ότι είμαστε εκείνοι που εμποδίζουμε τους αδελφούς μας να εξουθενωθούν και που ετοιμάζουμε την μεταμόρφωση τους βιώνοντας το πνεύμα του νόμου,ή όπως χαρακτηριστικά λέει ο Άγιος Αθανάσιος,τον νου του νόμου.
Ο Τριαδικός Θεός να μας φωτίζει,για να ερμηνεύουμε τον νόμο Του ορθόδοξα και να ανακαλύπτουμε την ουσία της πίστεώς μας.
ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ΛΟΥΚΑ
Κυριακή,8 Δεκεμβρίου 2024
Προεόρτια της συλλήψεως της Αγίας Άννης,
Παταπίου οσίου(η΄αι.),
Σωσθένους, Απολλώ,Τυχικού κ.λ.π.έκ των 70(α΄αι.),
Παρθενίου οσίου του έν Χίω.
ΚΑΛΗΜΕΡΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου